ناسیو نالیسم قومی کرد،تهدیدی جدی برای هویت قومی لرتباران

مهم ترين گرايش سياسی ای که شيرازه جامعه ما را تهديد ميکند، ناسيوناليسم قومی است. . بعضی از افراد آگاهانه يا ناآگاهانه، بذر کينه قومی مي کارند و زمينه ساز بوجود آمدن اردوهای متخاصم قومی می شوند .

ناسيوناليسم قومی به گرايش سياسی ای اطلاق ميشود که قوميت، زبان و آداب و رسوم جامعه منتسب به قوم "خودش" برايش مقدس بوده و برای گرفتن سهمی از قدرت اين ويژگيها را به پلاتفرم سياسی تبديل ميکند. تقدس خون، خاک و زبان، کهنه پرستی، منزه جلوه دادن قوم "خود"، اهريمن سازی از ا قوام دیگر، اشاعه تنفر قومی از ويژگيهای فکری ناسيوناليسم قومی است. 

ایران  کشوری است چند قومی که از اقوام مختلفی نظیر ترک ،کرد ،لر ،عرب ،بلوچ  و ترکمن تشکیل شده است .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علی رغم وقوع بحران هایی در بعضی از این اقوام، به جز در کردستان  استمرار و دوامی در حرکت های قومی ایجاد شده به چشم نخورد . تحرکات ناسیونالیستی و چریکی کردستان، و وجود زمینه های قابل اعتنای واگرایی قوم کرد  موجب تحمیل هزینه های فراوان جانی، مادی و معنوی  در طول چند دهه برای کشور ایران شد .

ناسیونالیسم قومی کرد،ریشه تاریخی دارد که  پرداختن به آن در حوصله این بحث نیست ولی چیزی که در این زمینه مهم به نظر می رسد موفقیت  ناسیونالیسم این قوم در صحنه های بین المللی به دلیل اتفاقات  ترکیه و  سپس عراق است .تشکیل حکومت خودمختار کردستان عراق ،ناسیونالیسم کردی را وارد مرحله جدیدی کرده است  و بعضی از آنها را به فکر ملت سازی انداخته است.

" ناسيوناليسم”، ايدئولوژي اصلي ملت سازي است. ناسيوناليسم همواره يك “ روايت ” گونه بر پايه تاريخ گذشته سرزمين و شعر و افسانه هاي بومي پديد مي آورند. به قول “ ارنست رنان”، يكي از وجوه ملت بودن، داشتن تلقي غلط از از تاريخ خود است. يكي از مكانسيم هاي ناسيوناليبسم براي ايجاد روحيه همبستگي ملي، ساختن هويت “ خودي ” در برابر “ ديگري ” است. “ خود ” همواره در تقابل “ با ديگري ” شكل مي گيرد.“ديگري ” لازم نيست واقعاً واجد همه خصوصيتهايي باشد كه به او نسبت داده مي شود. آن چه مهم است، ترويج اين پندار است كه “ ديگري ” متفاوت ونمي‍تواند مثل ما باشد.ملت” گروهي از مردم است كه تصور تعلق به يك اجتماع گسترده را ـ بدون آن كه اعضاي آن را بشناسيد يا ببينند ـ در خود پرورانده اند. اين “ تصور” به طور خود جوش و در شكل گسترده و همگاني معمولاً وجود ندارد و بايد ايجاد شود. البته در ايجاد “ ملت” يكي از عناصر بالقوه مهم و شايد مهمترين اصل “ احساس خويشاوندي يا تبار مشترك” است . بر اين پايه، “ ملت” را مي توان گروهي از مردم دانست كه به افسانه اي درباره تبار مشترك خود باور دارند.ملت ها افسانة “ تبار مشترك” را در تاريخ خود كشف مي كنند؛ يا اگر نشود، اثري از آن يافت، دست به جعل آن مي زنند. اين افسانه سپس مبناي روان شناختي محكمي براي پديد آمدن حس عضويت در يك ملت مي‏شود.

با کمی دقت  می توان برای تمام موارد ذکر شده در بین  ناسیونالیست های کرد پی برد.ناسیونالیست های کرد  برای ملت سازی بعد ازیک دست کردن  زیر نظامهای خود(کرمانج،سوران و گوران) و  کاهش اولویت مذهب و جایگزین کردن اولویت قومیت  در بین کرد تباران به فکر گسترش حوزه نفوذ خود افتاند و روی  زازها و هورامی ها  متمرکز شدند و بعد  از کسب موفقیت دراین خصوص  از کار خود دست نکشیدند و شروع به دست اندازی به قوم لر که در بین اقوام ایرانی به اکراد نزدیکی بیشتری دارد ،کردند .قوم لر قومی است  که در طول تاریخ هیچ وقت به ملیت ایرانی خود خیانت نکرده و  به هیچ عنوان قومی واگرا نبوده و نیست.

ناسیونالیست های کرد برای این کار از اشتراکات تاریخی ،زبانی  و فرهنگی با لرتباران  استفاده کرده وعده ای از لرتباران  را نبز فریب داده اند. آنها برای این کار  ابتدا بر ایلام یا لرستان پشتکوه تمرکز کرده و از حضور اقلیتی کردتبار که اشتراکات زبانی و فرهنگیشان با لرتیاران بیشتر از سایر اکراد بود استفاده کرده و با ایجا د تغییرات زبانی و بعد حمله به هویت لری آنها آنان را  کرد خوانده و لرستان پشتکوه را با قدمت  لری  چند صد ساله ،کردنشین معرفی کرده و جا انداختند. در حال حاضر آنها تمرکز خود را متوجه  لرتباران لک زبان کرده اند .گویش لرتباران لک زبان  با گویش کردی به دلیل همسایگی با اکراد  نسبت به سایر لرتباران  بیشتر است و همین بهانه لازم را به دست ناسیونالیستها کرد داده است.آنها برای رسیدن به هدف خود  و هضم لرتباران لک زبان ابتدا تقسیم بندی جدیدی تحت عنوان کردی جنوبی را راه انداخته و سپس با توسل  به نزدیکی گویشی این لرتباران به این شاخه جدید ساخته شده  در حال پیشروی می باشند . آنها با ایجاد تفرقه در بین زیر نظامهای قوم لر و کاشتن بذر تنفر بین آنها خود را برای جذب کامل و مرحله به مرحله  قوم لر آماده می کنند.هدف نهایی آنها همه سرزمین های لر نشین از ایلام و ملایر تا دیلم و شیراز است .آنها برای گسترش  ناسیونالسیم خود به قوم لر به هر کاری دست می زنند ،سند سازی می کنند ،از ابزار رسانه ای استفاده می کنند،از محرومیت سرزمینهای لر نشین سوء استفاده می کنند ، تاریخ سازی می کنند و .....ولی زشت ترین کار آنها سیاست انگلیسی "تفرقه بینداز و حکومت کن "است  و متاسفانه عدن ای ساده لوح هم گول استدلالات  غلط آنها را خورده اند.

منابع:

Schudson , Michael.(1994) . Culture and the Integration of Nationnal Societies , International Social Science Journal , no 139 , PP. 63 – 8۱

Anderson , Bendeict.(1983). Imagined Communities : Reflections on the Origins and Spread Of Nationalism , London , Verso

-سید امامی،کاووس(۱۳۸۹).یکپارچگی ملی و رشد هویت های قومی:پژوهشگاه ملا صدرا زنجان